Jak znieczula się zęby poddawane zabiegom chirurgicznym?

Wielu pacjentów unika wizyt w gabinetach stomatologicznych przede wszystkim z obawy przed towarzyszącym wykonywanym zabiegom bólem. Obecnie jednak stosowane przez stomatologów metody znieczulenia skutecznie pozwalają zapobiec ewentualnym dolegliwościom bólowym. W naszym artykule opisujemy stosowane metody znieczulenia ze szczególnym wskazaniem na chirurgię stomatologiczną.

Dlaczego stosowanie znieczulenia w trakcie zabiegów stomatologicznych jest ważne?

Wykonywanie zabiegów stomatologicznych po wcześniejszym zastosowaniu odpowiedniej metody znieczulenia jest ważne przede wszystkim ze względu na komfort pacjentów. Dzięki temu, że po podaniu znieczulenia pacjent nie odczuwa żadnych dolegliwości bólowych, wykonywany zabieg nie wiąże się dla niego z tak dużym dyskomfortem. Wykonywanie zabiegów w znieczuleniu jest też wygodne dla samego dentysty. To znacznie ułatwia mu pracę, ponieważ pacjent tak bardzo się nie rusza i zmniejsza się ilość produkowanej w jamie ustnej śliny.

Metody znieczulenia stosowane w stomatologii zachowawczej

Znieczulenie może zostać podane pacjentom w trakcie wykonywania wszystkich rodzajów zabiegów stomatologicznych, które w związku z dużą ingerencją w tkanki jamy ustnej, mogłyby być przyczyną odczuwania dolegliwości bólowych. Znieczulenie jest podawane pacjentom m.in. w trakcie zabiegów przeprowadzanych w gabinetach stomatologii ogólnej. Więcej na ten temat opowiedział nam nasz rozmówca, stomatolog z Kliniki Dentystycznej Steczko w Krakowie:

W ramach stomatologii zachowawczej znieczulenie jest stosowane przede wszystkim w trakcie leczenia ubytków zębowych. Różnego rodzaju znieczulenie może być zastosowane zarówno w trakcie wypełniania prostych ubytków zębowych, jak i w trakcie przeprowadzania leczenia kanałowego zęba. Najczęściej w stomatologii ogólnej stosuje się znieczulenie nasiękowe. Taka forma znieczulenia jest najprostsza i sprawia, że pacjent jest w pełni świadomy podczas przeprowadzania zabiegów i jednocześnie miejscowo nie odczuwa żadnych dolegliwości bólowych.

Znieczulenie stosowane w zabiegach chirurgicznych

Nieco inny rodzaj znieczulenia jest podawany pacjentom w trakcie wykonywania zabiegów chirurgicznych. W tym przypadku dolegliwości bólowe podczas wykonywania zabiegów mogą być znacznie większe. Chirurg stomatolog przed zabiegiem podaje pacjentowi znieczulenie przewodowe. Ten sposób znieczulenia polega na iniekcji leku uśmierzającego ból w okolice pnia nerwów. W rezultacie podania znieczulenia w tej formie pacjent czasowo nie tylko nie odczuwa dolegliwości bólowych, ale również dotyku, ciepła i zimna. Czas działania znieczulenia przewodowego zazwyczaj wynosi około 4 godzin.

Czy  w stomatologii stosowane jest znieczulenie ogólne?

W niektórych klinikach stomatologicznych w przypadku bardziej delikatnych pacjentów, podczas przeprowadzania skomplikowanych zabiegów, czasami stosowana jest też narkoza, czyli znieczulenie ogólne. Takie znieczulenie najczęściej stosowane jest podczas wykonywania skomplikowanych zabiegów u dzieci lub u osób niepełnosprawnych. Jego zastosowanie może być też jednak konieczne w przypadku wykonywania bardzo skomplikowanych zabiegów, czyli np. podczas jednoczesnego wykonywania ekstrakcji nie jednego, a dużo większej ilości zębów.

You may also like...